Efekty obiektywne
Efekty terapii funkcji podstawowych Metodą Warnkego w Polsce sprawdził zespół badawczy Instytutu Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego pod kierunkiem prof. Małgorzaty Lipowskiej (prof. M. Lipowska, P. Pawlicka, A. Łada (2015)):
- wyniki funkcji podstawowych (w zakresie wzroku, słuchu i motoryki) wyrażane wartościami liczbowymi poprawiły się – zaobserwowano poprawę funkcjonowania dzieci w zakresie:
- różnicowania głosek/fonemów,
- analizy oraz syntezy głoskowej/fonemowej,
- pamięci fonologicznej i werbalnej długoterminowej
- integracji wzrokowo-słuchowej,
- a także szybszego i automatycznego przypominania słów oraz podzielność uwagi,
- wykazano istotnie znaczące różnice w zakresie podtestów Baterii Metod Diagnozy Przyczyn Niepowodzeń Szkolnych 10/12 mierzących funkcje słuchowo-językowe oraz integrację wzrokowo-słuchową,
- zaobserwowano mniejszą liczbę błędów ortograficznych i specyficznych w dyktandzie.
Terapia Metodą Warnkego okazała się efektywna w terapii dysleksji rozwojowej u dzieci. Szczególną wartość ma uzyskana w wyniku powyższych oddziaływań terapeutycznych, poprawa funkcjonowania badanych w zakresie konkretnych umiejętności szkolnych, co niesie za sobą szerokie możliwości praktyczne.
M. Lipowska, P. Pawlicka, A. Łada
Badania niemieckie na temat skuteczności terapii Metodą Warnkego przeprowadzone zostały w 2001 i 2003 roku przez prof. Uwe Tewes (Medical University of Hannover). U dzieci z dysleksją w wieku 5-12, lat uzyskano poprawę wyników funkcji podstawowych już po 5 tygodniach treningu.
Efekty subiektywne
Pacjenci opowiadając o swoich odczuciach po kilku-kilkunastu sesjach terapii metodą Warnkego podkreślają, że:
- wiele mniej muszą uczyć się w domu, bo wszystko zapamiętują z lekcji,
- w czasie lekcji szybciej zapisują notatkę lub przepisują z tablicy.
Dziewczynka, która w będąc w IV klasie w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej usłyszała, że nie potrafi czytać, w piątej klasie sama przeczytała „Hobbita”. Na koniec szkoły podstawowej uzyskała świadectwo z paskiem.
Terapia Metodą Warnkego w ocenie pacjentów pomaga w rozumieniu wypowiedzi w języku obcym.
Dzięki opisanym osiągnięciom, dzieci chętniej chodzą do szkoły, a ich codziennej aktywności nie towarzyszy stres i lęk. Poprawia się zatem jakość ich życia i codziennego funkcjonowania.